Adresseendring

Visste du at det å melde adresseendring ikke trenger være en komplisert og tidkrevende prosess? Fyll ut en enkel flyttemelding og motta et ferdigutfylt skjema til Folkeregisteret med adresseendring. På den måten vil viktige mottakere bli oppdatert på din adresseendring.
1. Fyll ut flytteskjema
2. Velg mottakere
3. Send inn flytteskjema
1Addresse
    2Personlig informasjon

    Tjenesten koster kr 399,- som belastes ditt mobilabonnement ved fullføring av tjenesten.

    Ved å fullføre adresseendringstjenesten får du:
    • Send flyttemeldingen til ubegrenset antall mottakere.

      Søk, velg å legg til fra over 600,000 bedrifer. Spar masse tid ved å sende kun en flyttemelding.

    • Flytteskjema til Folkeregisteret direkte utfylt med dine data.

      Du vil motta en epost med direkte utfylt skjema for flyttemelding til Folkeregisteret. Husk at du og er pliktig til å melde flytting til Folkeregisteret.

    • Send flyttemeldingen til ubegrenset antall mottakere.

      Søk, velg å legg til fra over 600,000 bedrifer. Spar masse tid ved å sende kun en flyttemelding.

    Så enkelt er det:

    • Legg inn adresser og informasjon om deg

      Sett i gang ved å fylle ut skjemaet for
      adresseendring.
    • Velg mottakere av adresseendringen din

      Velg de mottakerne du ønsker at skal motta
      informasjon om at du har flyttet.
    • Send flyttemeldingen

      Fullfør registrering og adresseendringen sendes
      automatisk til mottakerne.

      Ferdig skjema til folkeregisteret sendes til din epost.
    4
    Gjennomsnittlige
    leverandørbytter
    5,000 +
    Fornøyde
    kunder
    9
    Flyttemeldinger
    spart

    Adresseendring

    Hvordan melde adresseendring?

    Hvor du skal melde endring av adresse avhenger av hva som skal endres. Er det kun postadressen din som skal endres kan dette gjøres på Posten sin hjemmeside. Skal du derimot endre Folkeregistrert adresse i tillegg må Folkeregisteret få beskjed om denne endringen. Hos oss kan du raskt og enkelt fylle inn en samlet flyttemelding som sendes til både Folkeregisteret og Posten. På den måten blir samtlige varslet om din nye adresse i løpet av kort tid. Det er også lurt å melde flytting til andre selskaper som bruker adressen din som for eksempel mobilabonnementet. Hos oss kan du på samme måte varsle leverandører, selskaper med mer om din adresseendring.

    Adresseendring hos Folkeregisteret

    Folkeregisteret innehar opplysninger om alle som er bosatt i Norge. Når du melder flytting, gifter deg eller dødsfall inntreffer er det viktig at folkeregisteret får beskjed om dette. Det finnes en rekke viktige offentlige instanser som henter opplysninger fra dette registeret og dermed er det viktig at opplysningene er oppdaterte.

    For eksempel banker, NAV og en rekke andre offentlige og noen private etater henter opplysninger direkte fra Folkeregisteret. Du kan lese mer om saksbehandlingstider, dine opplysninger i Folkeregisteret samt flytting og adresseendring på deres hjemmesider. Ved å fylle ut flyttemelding på vår hjemmeside vil du i løpet av kort tid få tilsendt ferdig utfylt skjema som sendes direkte til Folkeregisteret med oppdaterte opplysninger.

    Hva skjer ved adresseendring?

    Vær oppmerksom på at det er forskjell på bostedsadresse og postadresse. Førstnevnte er det som er registrert i Folkeregisteret, mens postadressen blir brukt av Skatteetaten og de fleste andre statlige myndigheter. Man er ikke pålagt å ha post og bostedsadresse på samme sted, men det kan anbefales ettersom noe post automatisk kun blir sendt til Folkeregistrert adresse.

    Man kan ha flere registrerte postadresser, men kun en folkeregistrert adresse. Når du melder flytting til Posten, vil du automatisk få ettersendt post gratis i to måneder til din nye adresse. Samtidig kan du velge å betale ekstra for å få ettersendt post i en lenger periode enn det som er inkludert.

    Er man pliktig til å melde adresseendring?

    Det avhenger av hvilken adresse man endrer. Når det gjelder bostedsadresse som er den folkeregistrerte adressen, er man pliktig til å melde flytting. Dette skal skje innen 8 dager etter flyttedato og tidligst 31 dager før flytting. En rekke selskaper og organisasjoner henter kun ut informasjon om deg via Folkeregistrerte. Dette gjelder banker, offentlige etater som NAV, Forsvaret, Lånekassen og Skatteetaten. Derfor er det viktig at opplysningene er korrekte og oppdaterte. Vær oppmerksom på at man kan bli ilagt bøter dersom man ikke holder seg innenfor regelverket når det gjelder flytting av bostedsadresse.

    Kort fortalt om adresseendring

    En endring av en persons eller selskap sin bosteds- eller kontoradresse skal opplyses til Folkeregisteret gjennom en flyttemelding. Hos oss kan du raskt og enkelt gjøre dette på nett i løpet av få minutter. Er du usikker på hvordan du fyller ut skjemaet? Kontakt oss gjerne for videre veiledning eller spørsmål i forbindelse med det å melde flytting.

    Når personer melder adresseendring skyldes det gjerne at man har flyttet. Det kan også være tilfellet at kommunen har endret husnummer eller gatenavn eller at Posten Norge har endret postnummer i området. I overkant av 650 000 mennesker flytter hvert år innad i Norge og en gjennomsnittlig nordmann flytter omtrent 7 til 8 ganger i løpet av et liv.